Skeptikko
4/2012
Kari
Enqvist: Uskomaton matka uskovien maailmaan. WSOY 2012.
Esko
Valtaoja: Kaiken käsikirja. Ursa 2012.
Kaksi
johtavaa tieteen kansantajuistajaamme julkaisivat kumpikin uuden
teoksen melkein samaan aikaan syksyllä 2012. Kari Enqvist keskittyy
kirjassaan jälleen uskonnollisuuden pohdiskeluun, ja Esko Valtaoja
puolestaan selittää kaiken mahdollisen mahdollisimman
perusteellisesti. Tai ainakin melkein. Teokset paljastuvat
ansiokkaiksi ja paikoin humoristisiksi, mutta molemmissa on toki
mukana myös vakavampia sävyjä.
Siinä
missä kosmologian professori Kari Enqvist lähtee liikkeelle
tiedemiesuransa alkuaikain muisteloista, avaruustähtitieteen
professori Esko Valtaoja aloittaa teoksensa kartoittamalla
todellisuuden perimmäistä olemusta, tai oikeastaan sitä, onko
todellisuutta edes olemassa. Pohdintojensa lomassa tekijä rienaa
metafysiikkaa varsin kärkevästi.
Tuhansia
sivuja ovat filosofit aikojen saatossa käyttäneet todellisuuden
perimmäisen olemuksen hahmottamiseen – täysin turhaan. Mitään
tieteellisesti merkittävää filosofit eivät todellisuudesta tai
sen takana mahdollisesti olevasta tuntemattomasta ole sanoneet.
Enqvist
on yhtä häijy, häijympikin. Hän piiskaa sarkastisesti
finnifilosofiaksi nimeämäänsä näsäviisasta saivartelua, jossa
samat, murrosikäiseltä kuulostavat itsestään selvät
vastaväitteet esitetään aina uudestaan ja uudestaan niille, jotka
väittävät jotain tietävänsä. Tämän totuusrelativistisen,
pseudofilosofisen nokkavuuden vastapooliksi tekijä tarjoaa arkista
tieteentekoa, joka hapuilustaan huolimatta löytää oikeaa tietoa.
Enqvistin
ja Valtaojan väitteet varmasti suututtavat yliopistofilosofit ja
harrastelijat yhtä lailla, mutta se juuri on heidän tarkoituksensa.
Toki Valtaoja myöntää heti kättelyssä, ettei kukaan voi todistaa
filosofista solipsismia vääräksi, mutta ei myöskään oikeaksi.
Jokainen voi siis tykönään kuvitella, että hän yksin vastaa koko
todellisuudesta eikä mitään muuta ole olemassakaan. Filosofit
pääsääntöisesti luovat maailman omaksi kuvakseen. Osa heistä on
jopa myöntänyt tämän.
Sen
sijaan fysiikka on onnistunut selittämään kaikenlaista
maailmankaikkeuden olemuksesta. Valtaoja suhtautuu silti varsin
skeptisesti mahdolliseen todellisuuden perimmäiseen selittämiseen,
koska olemme aivojemme vankeja. Jossain muualla voi olla meitä
viisaampia olentoja, joiden todellisuuskäsitys voi olla aivan
toisenlainen. Professori spekuloi, josko näkemyksemme olisi hieman
rajoittunut.
Silti
suhteellisuusteoria ja kvanttifysiikka ovat osoittaneet, että
käsityksemme todellisuudesta ei voi olla kovin pahasti pielessä.
Mikäli teoriat ja laskelmat eivät pitäisi paikkaansa, lukemattomat
käytännön sovellukset eivät toimisi. Ne olisivat kuin eräänkin
suuren tietotekniikkayhtiön viimeisimmän, kovasti ennalta
hehkutetun älypuhelimen kartta. Mainitun kartan virheellisyys ei
tosin todista GPS-paikannuksen ja sen myötä suhteellisuusteorian
epäonnistumisesta vaan jostain aivan muusta.
Tiede
vastaan filosofia
Valtaojan
kirjan alkupuoli sisältää tiiviin paketin tieteen historiaa,
tarkemmin sanoen tieteen ja filosofian saavutusten vertailua.
Filosofia on aina ollut vertailussa heikoilla, kun puhutaan asioiden
selittämisestä. Tieteellinen metodi on musertavan ylivoimainen.
Enqvist on omassa kirjassaan tietenkin täysin samoilla linjoilla.
Tuttuja
nimiä ei teoksista puutu. Lukemattomat ovat filosofien, kirkkoisien
ja teologien erehdykset. Niitä korjaamaan on onneksi jostain aina
ilmestynyt yksittäisiä tiedemiehiä, jotka ovat ymmärtäneet myös
havaintojen päälle. Kirkon edustajat eivät välttämättä ole
suostuneet katsomaan Galilein paholaisputken läpi Jupiterin kuita,
mutta siellä ne vain ovat aina olleet, ne mokomat.
Aivan
samat katoliselle kirkolle tavattoman häpeälliset faktat kertoo
sekä Enqvist että Valtaoja. Viimeksi mainittu kuitenkin keskittyy
historialliseen esitystapaan, Enqvistin korostaessa uskonnollisten
piirien dogmaattisuutta. Filosofit ovat sentään yrittäneet
selittää maailmaa, kun taas uskonoppineet ovat yleensä todenneet
pyhien kirjoitustensa olevan riittävä selitys. Eli Jumala loi
kaiken ja suu suppuun.
Fysiikka
joutuu Valtaojan mukaan loppupeleissä vastaamaan melkein samalla
tavalla. Jos joku kysyy, miksi kaikki on näin, fysiikka ei
osaa vastata. Fysiikka kertoo vain miten asiat tapahtuvat.
Perimmäisiin syihin tarvitaan edelleen muita selitysyrityksiä,
kaikki yhtä hedelmättömiä.
Se
laajenee sittenkin!
Valtaojan historiallinen tarkastelu etenee tieteestä maailmankaikkeuteen. Pitkään tiedemiehet välttelivät kysymystä maailmankaikkeuden syntymästä, koska Jumala kummitteli kysymyksen ympärillä. Ja kummittelee edelleen. Onko joku luonut sen? Miten se on voinut syntyä tyhjästä? Mihin se on muka voinut ilmestyä, jos mitään ei ole ollut?
Valtaojan historiallinen tarkastelu etenee tieteestä maailmankaikkeuteen. Pitkään tiedemiehet välttelivät kysymystä maailmankaikkeuden syntymästä, koska Jumala kummitteli kysymyksen ympärillä. Ja kummittelee edelleen. Onko joku luonut sen? Miten se on voinut syntyä tyhjästä? Mihin se on muka voinut ilmestyä, jos mitään ei ole ollut?
Maailmankaikkeus on kuitenkin alkanut
tyhjästä ja tätä näkemystä tukee valtava määrä todisteita.
Maailmankaikkeus laajenee täsmälleen sillä tavalla kuin
alkuräjähdysteoria ennustaa. Maailmankaikkeus myös näyttää
kaukoputken läpi juuri sellaiselta kuin sopii odottaa: mitä
kauemmas näemme, sitä nuoremmalta kosmos vaikuttaa. Kosminen
taustasäteily ei selity muulla kuin nykyisellä teorialla kaiken
alusta. Lisäksi Einsteinin suhteellisuusteorian olisi pakko olla
pahasti pielessä, mikäli alkuteoria ei pitäisi paikkaansa.
Mutta
minne se laajenee? Taas vaikeampi kysymys. Neliulotteinen
maailmankaikkeus ei tarvitse viidettä ulottuvuutta ”ulkopuolelleen”,
siis ”tilaa”, johon laajentua, toteaa Valtaoja.
Kun
alkupamaus oli ohi, käynnistyi laajentumisen myötä entropia.
Toisin kuin runoilijat ja mystikot ovat ajatelleet, alussa ei ollut
kaaos. Päinvastoin. Nyt näkyvä järjestys on paikallista ja
ohimenevää: maailmankaikkeuden kokonaisentropia kasvaa väistämättä.
Kosmos laajenee kohti lämpökuolemaa. Onneksi olemme täällä ja
voimme ihailla kaikkea tätä ennen sitä.
Tekijä
käsittelee tässä yhteydessä myös multiuniversumihypoteesia.
Elämää
maailmankaikkeudessa
Valtaoja
tarkastelee teoksessaan myös maan ulkopuolisen elämän
mahdollisuutta, kuten ensimmäisessä kirjassaan Kotona
maailmankaikkeudessa, joka
palkittiin Tieto-Finlandialla vuonna 2002. Myös kollega
Enqvist sai palkinnon, teoksestaan Olemisen porteilla, vuonna
1999.
Valtaoja
siirtyy uusimmassaan nopeasti pohtimaan sitä, miten elämä on
saattanut syntyä maapallolle, ja siitä edelleen geologian kautta
evoluutioon. Elämä syntyi maapallolle nopeasti, mutta mekanismi
jäänee ikiajoiksi selvittämättä. Todisteita ei enää ole.
Elämää käsittelevän luvun 5.
alussa professori tekee tunnustuksen: ”Kirjailijanurani
eittämättömiin kohokohtiin kuuluu se ilta, kun löysin itseni
katuojasta suuresti ihailemieni Saila Susiluodon ja Aila Meriluodon
välistä.” Tätä komeammin ei mies lukua nimeltä ”Elämä”
voi aloittaa, vaikka Valtaojan myöntääkin vain elvistelevänsä.
Elvistelyyn on aihetta.
Ihminen ei ole evoluution päämäärä
saati tarkoitus. Ihminen on laji muiden joukossa. Silti, ilman meitä,
kukaan ei olisi täällä ihmettelemässä tätä kaikkea. Ehkä
jossain päin kosmosta joku ihmettelee, mutta todennäköisesti
hänkin epäilee olevansa yksin tai tavoittamattomien etäisyyksien
päässä.
Kuten
maailmankaikkeuden ja elämän kohdalla, tekijä esittelee lyhyesti
myös ihmisen synnyn ja kehityshistorian. Nykytutkimus etenee niin
hurjaa vauhtia, että aiheesta on hyvin vaikea kirjoittaa kirjaa,
joka ei olisi vanhentunut jo ilmestyessään. Valtaoja mainitsee Juha
Valsteen kokeneen jälleen tämän kohtalon viimeisimmän teoksensa
kohdalla. Valste on kirjoittanut jo kolme yleistajuista esitystä
ihmisen evoluutiosta. Vanhin, Ihmisen kehitys,
on jo antiikkia – ja se on ilmestynyt vuonna 1991.
Ihmistä koskevassa luvussa Valtaoja
seikkailee tietenkin myös älykkyyden ja tietoisuuden evoluution
vesillä, joilla on aina vaarana ajautua yleistä mielipidettä
uhkaaville karikoille. Tekijä luovii kivikoiden välissä taiten ja
vain pari pientä ristiriitaisuutta muistuttaa geneettisen
varianssin, ympäristön, mutaatioiden ja luonnonvalinnan
muutosvoimien hurjasta vauhdista ihmisenkin kohdalla. 195 000 vuotta
Etiopian Omojoen mutkasta minne tahansa on pitkä aika muidenkin
ominaisuuksien kuin blondiuden, sinisilmäisyyden ja
laktoositoleranssin evoluutiolle.
Pienestä,
lähes mitättömästä, kantapopulaatiosta, geneettisestä
pullonkaulasta, on vaellusten myötä vähitellen ympäri maailmaa
kehittynyt huomattavan laaja kirjo erilaisia ihmispopulaatioita. Tämä
on lajiutumisen esiaste ja sinänsä vahva todiste evoluution
huimasta nopeudesta. Eri valintapaineissa samasta geenipoolista
kehittyy uudenlaisia, ympäristöön paremmin sopeutuvia yksilöitä,
ja sitä mukaa vähitellen toisistaan geneettisesti poikkeavia
populaatioita. Ihminen on aina muuttunut ja muuttuu edelleen, myös
geneettisesti. Ei populaatioiden välisissä geneettisissä eroissa
ole mitään pahaa saati pelättävää.
Itä- ja länsisuomalaisten välinen
geneettinen etäisyys on suurempi kuin pohjoissaksalaisten ja
Brittein saarten asukkaiden välinen. Vastaavasti länsisuomalaiset
ovat yhtä lähellä ruotsalaisia kuin itäsuomalaisia, mutta sen
sijaan Pohjois-Suomen rajapinnassa lähellä toisiaan asuvat
ruotsalaiset ja suomalaiset eivät ole geneettisesti kovin läheisiä.
Jo hyvin pienet maantieteelliset erot
ja ihmisten sekoittuminen vaikuttavat siis kauaskantoisesti, hyvin
lyhyessä ajassa. Pienistä eroista suuria. Kuten Valtaoja toteaa,
nykyihminen näyttää sekoittuneen myös parin varhaisemman
sukulaislajinsa kanssa. Tämä kaikki, ihmisen evoluutiohistoria, on
kansojen luonnollista sekoittamista keskenään. Näin luonto toimii.
Inhimillinen
ihminen
Seuraavaksi tekijä tarkastelee ihmisen
historiaa, jossa sotiminen on perinteisesti korostunut. Suuret
valtiomiehet ovat varastaneet shown. Näiden asemesta pitäisi
kuitenkin ymmärtää historian olevan tavallisten ihmisten
historiaa, mikrohistoriaa.
Valtaoja toteaa, että ihmisen
aggressiivisuus lienee kuitenkin pitkässä juoksussa vähentynyt.
Tästä on kyllä näyttöäkin: nykyaikainen länsimainen
oikeusvaltio on yksilölle ylivoimaisesti turvallisin paikka elää.
Kognitiotieteilijä Steven Pinker on kirjoittanut aiheesta parissakin
kirjassa.
Ihmisen
historiaa käsittelevässä luvussa tekijä kertoo satakuntalaisten
ja karjalaisten välisistä geneettisistä eroista, kun hän
aiemmassa luvussa on pikkuisen vähätellyt ihmislajin sisäistä
geneettistä diversiteettiä. Jotenkin länsi- ja itäsuomalaisten
väliset erot perimässä vaikuttavat olevan helpompia hyväksyä
kuin länsisuomalaisten ja pygmien. Jälkimmäisten välinen
geneettinen etäisyys on tietenkin paljon suurempi (Cavalli-Sforza,
Menozzi, Piazza: The History and Geography of Human Genes,
Princeton University Press
1994).
Kyse on vanhoihin rotuoppeihin
perustuvan rasismin pelosta, jota Valtaoja ei suoraan mainitse, mutta
olisipahan omituista, jos samanarvoisuus, tasa-arvo, edellyttäisi
samanlaisuutta. On näet ilmeinen tosiasia, että jo samojen
vanhempien lapset, identtisiä kaksosia lukuun ottamatta, ovat
geneettisesti erilaisia. Eihän tässäkään ole mitään pahaa,
puhumattakaan sellaisesta, mikä tukisi sortoa tai eriarvoisuutta.
Olemme erilaisia, mutta tasa-arvoisia, jos niin haluamme.
On äärimmäisen kyseenalaista sitoa
tasa-arvon ideaali oletukseen geneettisestä samankaltaisuudesta.
Sellainen ei rasismiin tepsi eikä sen pidäkään tepsiä. Siihen
tepsii päinvastoin sen päivänselvän faktan kärsivällinen
selittäminen, ettei erilaisuudesta seuraa eriarvoisuutta, jos niin
haluamme. Tasa-arvo on politiikkaa, ei mikään geneettisessä
samanlaisuudessa majaileva maailman ominaisuus.
Se, että natsit halusivat sortaa
alemmiksi luokittelemiaan rotuja omien sairaiden poliittisten
oppiensa pohjalta ei tarkoita sitä, etteivätkö kommunistit
sortaisi omia kansalaisiaan tai lähinaapureitaan, geneettisesti
samanlaisia, omien yhtä sairaiden oppiensa pohjalta. Erilaisuudesta
tai samanlaisuudesta ei siis itsessään seuraa yhtään mitään.
Ihminen keksii kyllä sorrolle perusteet niin halutessaan. Samoin
tasa-arvolle.
Tällaista rautalanka-argumentaatiota
olisin kaivannut teoksen seuraavaan, oikeaa ja väärää eli
moraalia käsittelevään lukuun. Siinä Valtaoja tarkastelee
lyhyesti erilaisia käsityksiä moraalista ja toteaa, että
uskontojen toisiaan huomattavasti muistuttavat moraalikäsitykset
ilmentävät ihmiselle yhteistä, yleismaailmallista
moraalikäsitystä. Tämä on seurausta ihmislajin sosiaalisuudesta,
siitä, että olemme lajihistoriamme tuloksena moraalisia eläimiä.
Professori käsittelee myös eri
yhteiskuntajärjestelmiä ja vertailee niitä jonkin verran. Hän
tunnustaa velkansa John Rawlsille, joka onkin yksi viime
vuosikymmenten vaikutusvaltaisimpia yhteiskuntafilosofeja.
Uskonnon
sietämätön keveys
Valtaoja on suomalaisen
tietokirjallisuuden hyvä uskontokriitikko, Enqvist ehdottomasti
paha. Valtaoja on kritiikissään ymmärtäväinen, kiltti ja välillä
suorastaan suopea. Kollega puolestaan tölvii ja joskus vähän
jollain kylmällä faktalla uskovaa napauttaakin.
Molemmille on suomalaisen
uskonnottomuuden aivan liian hiljaisella kentällä paikkansa.
Luultavasti sentään yliopistohumanistit suhtautuvat kumpaankin yhtä
nuivasti. Enqvist on pikkuisen Valtaojaa arrogantimpi, ja muistankin
lukeneeni joltain tiedefoorumilta jokunen vuosi sitten erään
yliopistohumanistin lanseeraaman termin ”enqvistiläinen
arroganssi”. Se tarkoittaa sitä, ettei professori teoksissaan
nokkaansa kopauta finnifilosofialle vaan nojaa luonnontieteellisiin
faktoihin.
Kuvaavaa herrojen epäsuhdalle
uskontokritiikissä on jo määrä: uusimmassaan Valtaoja käyttää
reilut parikymmentä sivua uskontoon, kun taas Enqvist uhraa aiheelle
jo toisen peräkkäisen kirjan. Koko kirjan. Tämä siitä
huolimatta, että Enqvist kertoo jälleen lukijalle, ettei kysymys
Jumalasta oikeasti kiinnosta häntä pätkääkään. Professori
väittää olevansa hällävälisti, igteisti, mutta kuitenkin hän
rappaa menemään kuin paraskin ateistinen saarnamies.
Valtaoja on aiemmin keskustellut
uskonnosta piispa Juha Pihkalan kanssa kahden kirjan verran. Tämä
voi selittää hänen kyllästymisensä aiheeseen. Tiedän
kokemuksesta, kuinka hedelmätöntä ja rasittavaa tuommoinen dialogi
tuppaa olemaan. Ludwig Wittgensteinin kielipelit ovat tulleet
minullekin usein mieleen, ja totta kai sekä Enqvist että Valtaoja
tämän filosofin myöhäistuotannon erään keskeisen käsitteen
mainitsevat. Keskustelut eivät kohtaa, yhteisymmärrystä ei voi
saavuttaa. Pelataan eri pelejä, aivan eri säännöillä. Uskovan
peliä ei järjellä eikä tieteellä voiteta.
Enqvist osoittaa uusimmassaan
hankkineensa teologista oppineisuutta ja se tietenkin vain lisää
hänen uskontokritiikkinsä jo entuudestaan armotonta tulivoimaa: nyt
tietokirjailija käy vihollisen kimppuun tämän omin asein ja
jäljelle jää poltettu maa. Kuten todettua, tietenkään omia
kielipelejään pelaavat kirkonmiehet saati riviuskovat eivät
loogisesta uskontokritiikistä mielipiteitään muuta, mutta jos
väittelyyn lähtiessään hyväksyy rationaalisuuden ja yleiset
argumentaatiosäännöt, ei Enqvistille näillä areenoilla pärjää.
Sen verran lukenut ja oppinut hän on. Suomalaisista
ateismikriitikoista osansa saavat niin teologi Timo Eskola kuin
skeptikoille tuttu filosofi-kasvatustieteilijä Tapio Puolimatka.
Kummankin yritykset kristinuskon apologiaksi pahaa ateismia vastaan
ovat olleet epätoivoisia. Uskovan ainoaksi turvapaikaksi jää
fideismi: järki narikkaan.
Mikä tekee Enqvistin uusimmasta
erityisen mielenkiintoisen on sen antropologinen lisämauste:
professori on soluttautunut aivan tavallisten riviuskovien keskuuteen
näiden tilaisuuksiin kirkossa, telttakokouksissa ja
valtakunnansaleissa, oppiakseen paremmin ymmärtämään
uskonnollisuuden luonnetta. Näin hänen uskontokritiikkinsä
saavuttaa ennen näkemättömän katu-uskottavuuden; valitettavasti
pelkästään ateistipiireissä, koska ihminen haluaa uskoa sen minkä
haluaa eikä siihen juuri mikään lopulta voi vaikuttaa. Tässä ei
tietenkään ole mitään pahaa, siis uskossa ja halussa uskoa. Ja
jos professorin vankat argumentit sekä purevat piikit teologeja ja
riviuskovia harmittavat, kirjan voi toki aina jättää kesken.
Valtaoja puolestaan on hengaillut
enemmän piispojen ja pappien porukoissa, jolloin hänen humaani ja
suvaitsevainen uskontokritiikkinsä on ikään kuin ystävän lämmin
ele rakkaalle viholliselle, joka ei oikeastaan ole edes vihollinen,
paitsi tietenkin fundamentalistisissa muodoissaan. Valtaoja menee
jopa niin pitkälle, että ymmärtää jonkin verran uskonnollista
totuuskäsitystä. Agnostikolta tämä on melkoisen rohkea veto,
ateistilta sitä ei todellakaan voisi odottaa. Enqvist ei tosin halua
olla ateisti vaan uskonnoton, mutta kuitenkaan hän ei moista
vaihtoehtoista totuutta suvaitse, ja se käy mainiosti ilmi hänen
kirjastaan.
Olen tässä täysin jälkimmäisen
professorin linjoilla. Jos tietorelativismille antaa pikkusormen, se
vie yliopistokoulutetun finnifilosofinkin aivot. Enqvist myös
vihjaa, että teologien spekulaatio uskonnollisesta ”totuudesta”
on vain korkeammanasteista finnifilosofiaa.
Uskonto tietenkin edellyttää sitä,
tietorelativismia, vaihtoehtoisia todellisuuskäsityksiä. Siksi se
on uskontoa, ei tiedettä, saati tietoa. Uskovalle hänen uskontonsa
on varmasti totta ja tuntuu totuudelta, mutta se on vain ja
ainoastaan hänen henkilökohtainen tunteensa. Jos ja kun uskova
tämän myöntää, kovapintaisinkin ateisti varmasti jättää hänen
uskonsa rauhaan.
Valtaoja
spekuloi kirjassaan muutenkin varsin rohkeasti kaukaisten
maailmankaikkeuden kolkkien olentojen korkeammilla tietoisuuksilla ja
jopa sillä, että maailmankaikkeus olisi tarkoituksella luonut
itseään ymmärtävän olennon, ihmisen. Tässäkin käy ilmi, että
Valtaoja on taipuvaisempi myötäilemään yleistä mielipidettä
kuin terävämmin kynäilevä kollegansa.
Enqvist omaksuu uskontoon näennäisen
etäisyyden sanomalla, ettei aihe kiinnosta häntä yhtään, ja
sitten vähitellen, armotta, ampuu alas koko uskonnon mielekkyyden ja
Jumala-käsityksen. Valtaoja taas jättää melkein kaikki
mahdolliset, jo iät sitten loppuun kalutut takaportit Jumalalle
astua agnostikon eteen. Uskovallehan Jumalan ei mitenkään itseään
tarvitse todistaa, koska uskonto on uskonasia, ja usko käy
todistuksesta.
Mutta kuten Enqvist teoksessaan
osoittaa, uskovat vain ani harvoin jättävät Jumalansa ja
uskontonsa sydämensä komeroon: uskonto tunkeutuu jatkuvasti
tieteeseen ja politiikkaan ja siitä on lähes aina pelkästään
haittaa. Uskonto on myös vallankäyttöä. Totta kai myös Valtaoja
tunnustaa tämän ja ainakin Päivi Räsänen saa hänen verensä
kiehumaan. Silti Valtaoja mielestäni olettaa, että uskonnollinen
fundamentalismi olisi jotenkin harvinaisempaa kuin se on.
Olen lukenut suomalaisten piispojen,
Valtaojan keskustelukumppanien, hyökkäyksiä tiedettä ja vaikkapa
tasa-arvoista avioliittolakia vastaan, ja on selvää, että heidän
käsityksensä ovat seurausta heidän uskonnostaan, heidän uskostaan
pyhään kirjaansa. On määrittelykysymys, mitä pidetään
fundamentalismina, mutta Valtaojakin näyttää myöntävän, että
tieteen ja tasa-arvon vastaisuus on fundamentalismia.
Tulevaisuus
Molemmat tekijät pohtivat teostensa
lopussa tulevaisuutta. Enqvist ennustaa, että kotimainen
kansankirkkomme maallistuu edelleen ja konservatiivit, jotka nyt ovat
vallassa, joutuvat taipumaan. Kun ihmisoikeudet yhteiskunnassa
edistyvät, kirkon on pakko tulla perässä.
Valtaojan kirjan viimeinen luku on
vielä maailmoja syleilevämpi ja oikein upea loppunousu. Siinä
professori kartoittaa hengen korkeimpia huippuja, ihmisyyden
perimmäistä olemusta, kaipuuta yli itsensä, tuolle puolen. Taide
ja tiede ovat tarkastelun keskiössä.
Valtaoja näkee tulevaisuuden
optimistisesti, kunhan ihmiset vain oppisivat sulattamaan kaiken
saatavilla olevan tiedon viisaudeksi. Tässä tarvitaan tieteen
ohella humaaniutta, joka edellyttää oppineisuutta, sivistystä ja
eettisyyttä. Kasvaako ihmiskunta mahdollisuuksiensa rajoissa
korkealle vai tuhoaako se olemassaololleen välttämättömät
resurssit maapallolta?
Enqvistin arvion mukaan
laskennalliset tieteet tulevat seuraavan sadan vuoden aikana
lisäämään ymmärrystämme todellisuudesta niin dramaattisesti,
että uskonnot tulevat lähes tarpeettomiksi: ”Uskon ja tiedon
välisellä ei-kenenkään maalla laskennalliset tieteet ovat kuin
murtoaalto, jonka jylyn voi tarkoin korvin erottaa. Kun kapuaa
tieteen kukkulalle, sen vaahtopäisen seinämän voi nähdä
vyörymässä horisontissa. Se on tsunami, joka tullessaan pyyhkäisee
uskonnon ylitse” (s. 218).
Kumpikin professori korostaa
uskonnosta riippumatonta hengellisyyttä ja Enqvist uskoo sillä
olevan kirkolle markkinarakoa tulevaisuudessa. Evankelis-luterilaisen
kirkon olemassaolo saattaa jopa riippua siitä.