Vain
Pahe valittaa, kun se paljastuu, ja puhuu skandaalista, kun sen
kimppuun hyökätään. -Markiisi de Sade
Mitä
mieltä oikeasti olen Raamatusta
ja pornosta, niiden vaihtamisesta toisiinsa?
Olin
mukana Helsingin Vapaa-ajattelijat ry:n runsaasti huomiota
herättäneessä ja edelleen paheksutussa tempauksessa kesäkuun
alussa vuonna 2010. Vaihdoimme uskonnollista kirjallisuutta
lahjoituksena saamiimme pornolehtiin ja -elokuviin. Kampanja keräsi
runsaasti julkisuutta ja jakoi ihmiset melko jyrkästi puolustajiin
ja vastustajiin – kuten Vapaa-ajattelijoiden kampanjat aina.
Myös
muutama äärilaidan vapaa-ajattelija vastusti tempaustamme, koska
pornon jakamisen pelättiin vahingoittavan vapaa-ajattelijain
mainetta. Tapainturmeluksen pelko on muutaman kiihkeän ateistin
sydäntä lähellä. He pelkäävät jatkuvasti, eri syistä, oman
maineensa menettämistä. Toki he vetosivat kaikkien ateistien
ja vapaa-ajattelijoiden maineeseen, kuten aina kun on kyse oman
nurkkakuntaisen näkemyksen legitimoimisesta epämääräiseen
massaan viittaamalla. Näinhän uskonnoissakin toimitaan.
Yksi
tärkeimmistä syistä vastustaa tempausta joillekin
vapaa-ajattelijoille oli varmasti se, että heille ateismista on
tullut uskonnon korvike. Toisin sanoen näitä ateisteja loukkasi se,
että eräät heidän mielestään vääräuskoiset
vapaa-ajattelijat
pilkkasivat heidän ateistista vakaumustaan samaistamalla ateismin
pornomyönteisyyteen.
Luulisin,
että näiden henkilöiden vastarinnassa oli pääasiassa kyseessä
pornon pelko, pornografian oletettu moraalittomuus – käsitys, joka
on nykyisin joko uskonnoista tai feminismistä peräisin. Heidän
mielestään pornossa on jotain epäeettistä, likaista, jopa
saastaista. Koska porno on yhteiskunnassa stigmatisoitu edellä
mainittujen moralistien toimesta, eräät vapaa-ajattelijat häpeävät
pornon liittämistä ateismiin, jonka he kokevat uskonnokseen tai
siihen rinnastettavaksi vakaumukseksi.
Sen
sijaan, että häpeilijät analyyttisesti ja kriittisesti
yrittäisivät purkaa pornoon aivan aiheetta liitettyjä negatiivisia
leimoja, he ottavat ne itsestäänselvyytenä. Porno ei kuitenkaan
liity ateismiin tai mihinkään muuhunkaan katsomukseen. Porno on
katsomusneutraali asia, kuten valtionkin tulisi olla.
Huonoimman
kuvan itsestään antoi Vapaa-ajattelijain liiton johtoelimissä tätä
kirjoittaessani toimiva henkilö, jonka nimen jätän
hienotunteisesti mainitsematta. Hänen toimintansa tapauksessa kuvaa
sitä hysteriaa, joka pornon tabuluonteen ympärille helposti
roihahtaa.
Kyseinen mies on entinen taistolainen, toki edelleen ankara kommunisti, joka on löytänyt uuden henkisen kodin Vapaa-ajattelijain liitosta. Hän oli tuolloin Helsingin Vapaa-ajattelijain hallituksen kokouksessa ainoa, joka äänesti pornotempausta vastaan. Yksi jäsen, yksi ääni. Kyseisen henkilön ääni jäi yksin. Tämä sai hänet raivoihinsa.
Mies päätti käynnistää pornonvastaisen jihadin ja ryhtyi saman tien alatyylisesti liiton sähköpostilistoilla solvaamaan kampanjaa sekä sen järjestäjiä, ja vetosi liiton korkeimpiin elimiin, hallitukseen ja valtuustoon, vaikka näillä ei ole sanan sijaa paikallisyhdistysten toiminnassa. Samoin kyseinen fanaatikko kehitteli tempauksen järjestämisestä erilaisia salaliittoteorioita sekä ivasi kampanjan ideoijia ja toteuttajia vapaa-ajattelijan sähköpostikeskustelulistalla ja muuallakin internetissä.
Mies
jatkaa pornonvastaista ristiretkeään edelleen. Vuoden 2012
joulukuussa hän vielä paheksui tempausta eräässä suuressa
sanomalehdessä ja esitti kirjoituksessaan salaliittoteorioitaan. Hän
ei siis vielä vuosien jälkeenkään ole kyennyt nielemään
tappiotaan eikä sen aiheuttamia traumoja.
Mainitun
henkilön toiminta aiheutti sen, että minä, liiton istuva
puheenjohtaja, erosin kokonaan sähköpostilistalta, samoin moni muu
maltillinen ja rationaalinen henkilö. Mies sai keskustelulistan
moderaattorilta varoituksen, koska niin moni koki kirjoittelun
törkeäksi ja henkilöön käyväksi. Hän jatkoi sitä
varoituksesta huolimatta ja jatkaa varmasti edelleen. Onhan hän
nykyään liiton johtopaikoilla.
Pahin
vaikutus oli kuitenkin se, että Helsingin Vapaa-ajattelijain
hallituksesta lähtivät kaikki aktiivisimmat toimijat kokonaan
seuraavassa vuosikokouksessa, minun lisäkseni kaksi keskeistä
aktiivia. Yhden miehen demokratianvastainen ja asiaton mustamaalailu
siis ajoi yhdistyksen innovatiivisimmat voimat kokonaan pois
toiminnasta. Hallituksen kokouksissa hän on toisinaan jopa uhannut
riitakumppaniaan kunnianloukkaussyytteellä joidenkin naurettavien
pikkuriitojen vuoksi. Pornokampanja sai taas kerran hänen todellisen
karvansa esiin.
Sattumaa
tai ei, myöhemmin samainen henkilö kunnostautui sen
vastustamisessa, että seksuaalivähemmistöjen oikeuksien
edistäminen jollakin tavalla yhdistettäisiin vapaa-ajattelijain
toimintaan. Tämä suututti viimeisetkin pornokampanjassa mukana
olleet yhdenvertaisuuden puolesta taistelevat ihmisoikeusaktivistit,
jotka nyttemmin edistävät ihmisoikeuksia taantumukselliseksi ja
fanaattiseksi koetun Vapaa-ajattelijan liiton ulkopuolella.
En
kirjoita tässä sen enempää tempauksen tavoitteista ja
motiiveista. Niitä olen käsitellyt julkisuudessa ja kirjoissani jo
tarpeeksi. Todettakoon vain, että olimme ajan hermolla: Päivi
Räsänen osoitti seuraavana syksynä television Ajankohtaisen
kakkosen homoillassa, miten uskontoa käytetään edelleen
rajoittamaan yksilön seksuaalista itsemääräämisoikeutta, vaikka
kyseinen yksilö ei edes tunnustaisi Räsäsen uskontoa,
kristinoppia. Kristinusko, kuten hindulaisuus, islam tai
juutalaisuus, taipuu siis totalitarismiksi, ja juuri sitä
kampanjassamme vastustimme.
Tempaus
oli katutasolle viety seksuaalioikeuksien yleismaailmallinenjulistus, vapaahenkisen humanismin manifesti. Lisäksi kampanjassa
mukana olleille porno on normaali asia, johon voi terveen aikuisesti
suhtautua kuten iltapalan syömiseen – miksei kuten pyhän
ehtoollisenkin nauttimiseen. Porno on syötävän hyvää, virvoittavaa kuin
vuosikertaviini.
Sananen
pyhästä ja sen loukkaamisesta
Rehellisesti
sanoen en usko, että maailmassa on ihmistä, jonka mielestä
länsimainen porno on pyhä asia. Raamattu
sijaan on miljoonille yksilöille pyhä kirja. Moni, joka
katsoo pornoa, lukee myös Raamattua.
Raamatussa jonkin verran seksiä, enemmän kuitenkin
väkivaltaa. Sen sijaan kristittyjen pyhässä kirjassa on runsaasti
moraalisia säädöksiä seksuaalikäyttäytymisen rajoittamiseksi.
Myös onanointi ja homoseksuaalisuus ovat Raamatun
mukaan syntiä. Kiivaimmat kristityt ajattelevat edelleen
näin.
Pornoa
puolestaan käytetään varmasti eniten juuri masturboimiseen. Se on
normaalia inhimillistä toimintaa, jossa ei ole mitään pahaa.
Masturboiminen kuuluu elämään; kaikki terveet ihmiset masturboivat
tai ovat nuorena masturboineet.
Seksuaaliseen
vapaamielisyyteen enemmän tai vähemmän kielteisesti suhtautuvissa
uskonnoissa on nykyään paljonkin eroa, joskin fundamentalistit ovat
kaikissa samanlaisia. Joka tapauksessa islamin pilkkaaminen ja jopa
arvosteleminen on nykyään huomattavasti vaarallisempaa kuin
kristinuskon, juutalaisuuden tai hindulaisuuden.
Muslimifundamentalistit eivät epäröi hyökätä pilkkaajiensa
kimppuun ja tappaa näitä. Näyttää siltä, että uskonnon
pyhyyttä on islamissa tällä hetkellä helpompaa loukata kuin
muissa uskonnoissa.
Saimme
vaihdossa kaksi Koraania.
En tiedä, loukkasimmeko muslimien tunteita. Paikalla näkyi vain
muutama islamin uskoa tunnustava henkilö. He eivät osoittaneet
minkäänlaista aggressiota vaan olivat mieltään osoittavien
kristittyjen rinnalla, näihin verrattuna, erittäin rauhallisia.
Kristityt näet demonstroivat tuohtumustaan väkevästi. Herran sanaa
levitettiin megafonilla ja puolestamme rukoiltiin lähituntumassa.
Vertailun
vuoksi on todettava, että poliittisten ideologioiden joukossa
perussuomalaiset ovat loukkaantumisherkkyydessä muslimifanaatikkojen
tasolla: mikä tahansa arvostelu tai nimittely herättää joissakin
perussuomalaisissa kansanedustajissa ja heidän kannattajissaan
silmitöntä raivoa. Vielä ketään ei onneksemme ole tapettu, vasta
uhattu. Tuntuukin siltä, että perussuomalaisten melkoinen osa
suhtautuu poliittiseen ideologiaansa, kansallismielisyyteen, uskonnon
kaltaisella tunteella. Perussuomalaisille he itse ovat pyhä
instituutio.
Katolinen
kirjailija Antti Nylén on eräässä esseessään maininnut, että
Helsingin Vapaa-ajattelijain tempaus olisi ollut kirjarovio Kolmen
sepän patsaalla. Tästä ei kuitenkaan ollut kyse. Media oli jostain
saanut käsityksen, että aioimme polttaa Raamatut,
jotka vaihdossa saimme. Tämä olisi sivumennen sanoen ollut
ainakin Tampereen seurakunnan internetsivujen ohjeen mukaista:
Raamatut, joille ei
ole käyttöä, pitää seurakunnan mukaan hävittää nimenomaan
polttamalla. Meidän tarkoituksemme oli lahjoittaa ne Helsingin
yliopiston teologiselle tiedekunnalle opetuskäyttöön. En tiedä,
lahjoitettiinko ne sinne lopulta, koska erosin vapaa-ajattelijoista
ennen sitä.
Seurakunnalle
pyhä kirja pitää siis seurakunnan itsensä mukaan hävittää
polttamalla. Sen sijaan kirjan vapaaehtoinen vaihtaminen pornoon
suututti monet uskovat ja uskonnottomat. Miksi?
Kristityt fundamentalistit kiihottamassa kansanryhmää toista kansanryhmää vastaan
Kuten
todettua, paikalla oli fanaattisia kristittyjä osoittamassa mieltä
sankoin joukoin. Keskustelin monen kanssa; jokainen vuorollaan
tuomitsi haureuden, homoseksuaalisuuden ja pornon. Jo näistä
keskusteluista huomasin, että tempauksemme oli tarpeellinen ja osui
maaliinsa.
Paikalla
kävi myös somalitaustainen musliminainen, jota eräs kristitty
mieshenkilö yritti kiihottaa vihaan meitä vastaan – olimmehan
saaneet vaihdossa pari Koraaniakin. Nainen
ei kiihottunut, koska keskustelin hänen kanssaan asiallisesti ja
kerroin, ettei Koraanin meille
tuonut mieshenkilö ollut muslimi vaan kantasuomalainen ateisti.
Naisen mielestä emme loukanneet muslimeja. Musliminaisen pienelle
lapselle annoimme vielä Darwin-kalan kuvalla varustetun rintanapin.
Olisi hienoa, jos lapsi hieman vanhempana ymmärtäisi, että
evoluutio on totta. Se on rintamerkin sanoma.
Otimme
muistoksi tilaisuudesta hauskoja valokuvia, joista eräissä
kampanjastamme vastaava moraalifilosofi Tommi Paalanen, Sexpo-säätiön
puheenjohtaja, piti toisessa kädessään Koraania,
ja toisessa homopornolehteä, jonka kannessa oli kuva
jäykästä peniksestä miehen peräaukossa. Peräaukosta valui
spermaa.
Paikalla ollut kristitty fundamentalistimies näki tämän
ja otti itsekin kännykällään kuvia tilanteesta. Kun tiskillemme
saapui vähän tämän jälkeen eräs arabilta näyttänyt mies, jota
asia selvästi kiinnosti, kyseinen kristitty näytti
matkapuhelimellaan ottamiaan kuvia ja yritti kiihottaa arabimiestä
vihaan meitä vastaan. Paikalle saapui myös kantasuomalaisen
näköinen videokuvaaja ja toinen arabimies, jotka tarkkailivat
toimintaamme lähietäisyydeltä ja välillä kävivät Vanhan
kuppilan terassillakin kuvaamassa toimintaamme.
Kun
kysyin kristityn miehen motiivia kiihotustoiminnalle, hän kertoi,
että muslimit ovat fanaattisia, jyrkkiä ja väkivaltaisia –
toisin kuin kristityt. Jos muslimit olisivat hyökänneet kimppuumme,
miehen mukaan kristityt olisivat tulleet avuksemme. Kristittyjen
joukossa oli silti myös pari väkivaltaisemmin käyttäytyvää
henkilöä, yksi mies ja kaksi naista. Naisten väkivaltaisuus oli
lähinnä verbaalista, mutta mies jopa huusi ja kävi minuun lähes
käsiksi. Onneksi tilanne rauhoittui.
Kokoomuslainen
eduskunta-avustaja ja laulaja Cata Mansikka-aho oli myös paikalla.
Hän on ilmeisesti kristitty, mutta ainakin pukeutumisensa
perusteella varsin halukas esiintymään seksikkäänä naisena.
Tietääkseni juuri hän teki tempauksestamme tutkintapyynnön.
Poliisi jätti sen tutkimatta, vedoten aivan oikein sananvapauteen.
Myös tohtorikoulutettava Ilse Paakkinen, joka on sanomalehdissä
kovin sanoin arvostellut uusateismia, oli pukeutunut seksikkäästi,
vaikka kritisoi myöhemmin julkisuudessa kampanjaamme voimakkaasti.
Paakkinen on ilmeisesti kuitenkin sen verran liberaali, ettei
katsonut meidän syyllistyneen rikokseen.
On
mielenkiintoista miettiä, miksi ihmeessä olisi rikollista vaihtaa
vapaaehtoisesti uskonnollista kirjallisuutta pornoon. Jokainen
uskonnollista kirjallisuutta vaihdossa tuonut teki sen omasta
halustaan; kaikki olivat aikuisia ja muutenkin täysipäisiä
ihmisiä. Mielenosoittajien joukossa sen sijaan oli yksilöitä,
joiden täysipäisyys on vähintään kyseenalaista. Pari vaikutti
suoraan sanoen seinähullulta.
Kuulin
myöhemmin, että paikalla olleet kristityt naiset olisivat
väittäneet meidän jakaneen lapsille pornoa. Tämä ei pidä
paikkaansa. Helsingin Vapaa-ajattelijain tuolloinen
varapuheenjohtaja, ihmisoikeusaktivisti Tarja Koivumäki kysyi jopa
muutaman kerran henkilöllisyystodistuksen, kun vaihtaja oli selvästi
alaikäisen näköinen. Paikalla tietenkin pyöri jonkin verran
alaikäisiä, mutta he olivat kristittyjen omia lapsia, joita
kristityt itse toivat vaihtotiskin lähelle. Jos lapset näkivät
pornoa, se oli siis heidän vanhempiensa syy.
Huumori vs. dogmatismi
Olen
verrannut tempaustamme 1960-luvun Vanhan ylioppilastalon valtaukseen.
Meillä ei kuitenkaan ollut laajempia poliittisia tavoitteita, eikä
kukaan tempauksessa näkyvästi mukana ollut edes lukeudu
vasemmistoon (kuten todettua, tempausta vastusti fanaattisimmin
entinen taistolainen, joka on edelleen kova kommunisti, mutta pornon
suhteen kuin yhdysvaltalainen republikaanikonservatiivikristitty tai
iranilainen ajatollah); halusimme vain nostaa esille uskontoihin
sisältyvän yksilön seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen
kohdistuvan vallankäytön.
Onneksi suurin osa ihmisistä suhtautui
tapahtumaan huumorilla, koska huumorimielellä olimme tietenkin
liikkeellä. Vakavillakin asioilla on syytä leikkiä, jos sillä
edistetään keskustelua ihmisoikeuksista. Tavoitteemme oli klassisen
milliläisen liberalismin mukainen ja tapahtuman järjestämiseen
osallistuneet ovat yleisesti ottaen liberaaleja henkilöitä sekä
poikkeuksetta ihmisoikeusaktivisteja.
Kuitenkin
Raamattu monelle
vakava asia, kuolemanvakava. Pyhän kirjan opeista on riidelty ja
käyty sotia. Niiden pohjalta on murhattu sekä poltettu ihmisiä,
valloitettu alueita ja alistettu kansoja. Sama pätee tietenkin
Koraaniin.
Porno
on tässä suhteessa kuivilla. Pornossa ei ole oppeja, joista voisi
riidellä samassa mielessä kuin uskonnollisista teksteistä.
Silti
yhden mielestä porno alistaa naisia, toisen mielestä miehiä.
Tietääkseni pornoteollisuudessa miehet saavat huonompaa palkkaa
kuin naiset, mutta ehkä tätä jonkun mielestä kompensoi se, että
nainen varsinkin tiettyjen feminististen teorioiden mukaan
esineellistetään halun kohteeksi. Minusta naista ei pornossa
esineellistetä sen enempää kuin miestä – näkemäni pornofilmit
kuvaavat yleisimmin juuri poikkeuksellisen aktiivisia naisia, jotka
haluavat olla seksuaalisesti aloitteellisia ja maksimoida
nautintonsa. Mielestäni tämä on juuri sitä, mistä feministit
ovat vuosia puhuneet: naisen emansipaatiota ja seksuaalista
itsemääräämisoikeutta.
Joka
tapauksessa pornolla ja pyhillä teksteillä on paljon yhteistä.
Liittyväthän ne ihmisen seksuaalisuuteen ja seksi on asia, joka
kiinnostaa, herättää keskustelua ja kuumentaa tunteita. Uskovan
mielestä porno voi olla syntiä tai vähintään tapainturmelusta.
Jonkun mielestä porno ei ole samalla tavalla henkistä ja syvällistä
kuin uskonto. Seksuaalinen nautinto voi kuitenkin joissain
uskonnoissa olla henkisyyden korkein huippu.
Patriarkaaliset uskonnot, niin sanotut Abrahamin uskonnot, juutalaisuus, kristinusko ja islam, ovat yleisesti ottaen melko seksuaalisuuskielteisiä. Niissä myös tuomitaan homoseksuaalisuus ja avioliiton ulkopuoliset suhteet.
Patriarkaaliset uskonnot, niin sanotut Abrahamin uskonnot, juutalaisuus, kristinusko ja islam, ovat yleisesti ottaen melko seksuaalisuuskielteisiä. Niissä myös tuomitaan homoseksuaalisuus ja avioliiton ulkopuoliset suhteet.
Raamattu
koostuu teksteistä, jotka ovat peräisin rautakaudelta.
Vanhimmat ovat yli kolmen tuhannen vuoden ikäisiä. Uuden
testamentin tekstit on kirjoitettu ajanlaskun alun jälkeen. Nekin
ajoittuvat kaikki rautakaudelle, siten, että viimeisimmät tekstit
ovat peräisin vaihtelevien arvioiden perusteella noin 100-luvun
puolivälistä. Nykyiseen muotoon Raamattu
kanonisoitiin 390-luvun kirkolliskokouksissa.
Aikahaarukka on
siis noin 1000 eaa. – 150. Raamatun
käsitykset ovat peräisin tältä ajalta tai osa vielä
varhaisemmalta ajalta. Tämä pätee tietenkin myös Raamatun
sisältämiin käsityksiin ihmisen seksuaalisuudesta. Ne ovat
siis jo pitkään olleet aikansa eläneitä.
Uskon luonne
Uskova tulkitsee aina pyhää kirjaansa omien tarpeidensa ja mieltymystensä pohjalta. Samoin joillekin Raamatun tai Koraanin sana on todella pyhää. Kirjaimellisesti kumpaakaan tekstikokoelmaa ei silti voi ottaa, se on mahdotonta. Sen sijaan fundamentalisti ottaa sanan mahdollisimman kirjaimellisesti, ainakin uskottele itselleen, että ottaa, kykenee ottamaan ja että se on oikein: tosiuskovan velvollisuus Valitettavasti juuri nämä ihmiset haluavat lähes poikkeuksetta määrätä myös muiden käsityksiä, ainakin keskeisissä moraalikysymyksissä, kuten seksuaalikäyttäytymisessä. He hakevat mandaattinsa Jumalalta, johon kaikki kuitenkaan eivät usko eivätkä tule uskomaan.
Uskova tulkitsee aina pyhää kirjaansa omien tarpeidensa ja mieltymystensä pohjalta. Samoin joillekin Raamatun tai Koraanin sana on todella pyhää. Kirjaimellisesti kumpaakaan tekstikokoelmaa ei silti voi ottaa, se on mahdotonta. Sen sijaan fundamentalisti ottaa sanan mahdollisimman kirjaimellisesti, ainakin uskottele itselleen, että ottaa, kykenee ottamaan ja että se on oikein: tosiuskovan velvollisuus Valitettavasti juuri nämä ihmiset haluavat lähes poikkeuksetta määrätä myös muiden käsityksiä, ainakin keskeisissä moraalikysymyksissä, kuten seksuaalikäyttäytymisessä. He hakevat mandaattinsa Jumalalta, johon kaikki kuitenkaan eivät usko eivätkä tule uskomaan.
Tässä
törmäämme pyhän sanan perustavanlaatuiseen ongelmaan. Sana on
ihmisten työtä, lukuisten suullisten traditioiden ja myöhempien
aikojen kirjurien muokkaamien versioiden kooste. Jokainen koulutettu
teologi tietää, ettei mitään aitoa, autenttista sanaa ole
olemassakaan. Kirjuri, joka aikoinaan ensimmäisenä kirjasi
suullisen tarinan, muokkasi sitä melkoisella varmuudella. Myöhempi
kirjuri kopioi tekstin ja muokkasi sitä samalla, kenties
radikaalistikin, omien teologisten käsitystensä pohjalta – tai
vahingossa. Ihminen tekee virheitä. Raamatussa
on kristillistä tunnustuskirjallisuutta, ei virheetöntä
Jumalan sanaa. Silti ymmärrän Päivi Räsäsen kaltaisia
fundamentalisteja, jotka ottavat sanan virheettömänä Jumalan
sanana juuri siksi, etteivät tiedä tai edes halua tietää
totuutta. Tarinat elävät ja muuttuvat, niitä tulkitaan ja
aktiivisesti muokataan. Näin
Raamattukin vähitellen syntynyt.
Raamattu
on tyypillinen
uskonnollinen teos siinäkin mielessä, että lukija näkee siinä
oman kuvansa. Pyhä kirja antaa kätevästi juuri ne vastaukset,
joita uskova sieltä hakee. Jokainen seurakunnan tai uskonyhteisön
jäsen tulkitsee tekstejä ryhmäpaineen sekä omien mieltymystensä
ja taipumustensa pohjalta. Uskonnoton taas näkee samoissa teksteissä
pelkkiä tarinoita: vanhoja, hauskoja, ja joskus kauheita. Ihmiselle,
joka ei usko tarinoihin uskonnollisella tavalla, niissä ei ole
mitään pyhää.
Ateistille Koraani
ja Raamattu ovat samanlaista
vanhaa kirjallisuutta kuin Homeroksen eeppiset runoelmat Ilias
ja Odysseia.
Pornon fiktiivisyydestä: nöyrät perivät maan?
Porno
tietenkin eroaa pyhistä teksteistä jo siinä, että kuvat on tehty
kiihottamaan. Mielikuvitusta ei juuri tarvita, vain samaistumista
johonkin päähenkilöön, tai jos kuvassa pelkästään yksi
ihminen, kenties hekumointia siitä, että itse olisi kuvassa
esiintyvän henkilön kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä.
Pornokin on tarinaa, fiktiota. Sana ”pornografia” tarkoittaa porttojen kirjoituksia. Kirjoitukset ja kertomukset voivat kiihottaa ihmistä seksuaalisesti siinä missä kuvatkin. Elokuva, striptease-esitys, liveakti – kaikki tämä on fiktiota, näytelmää. Porno ja Raamattu muistuttavat tässä toisiaan: ne esittävät tapahtumat ikään kuin totena, vaikka ne eivät ole totta. Ne ovat kuvia, symboleja.
Oikeastaan
pornon rajaaminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. Erotiikkaa pidetään
yleensä pehmopornona tai ainakin hyväksyttävämpänä kuin
mekaaniseksi ja rahvaanomaiseksi koettu porno. Kova porno joka
tapauksessa riisuu ihmisen täysin alasti, kaikki näytetään,
räikeässä valossa. Intimiteettisuoja katoaa ja sen myötä porno
voi tehdä katsojansa nöyräksi.
Kuten tiedetään, Raamattu
saarnaa nöyryyden keskeisestä merkityksestä uskolle. Näin
ollen seurakunnan kannattaisi vakavasti harkita pornoa pyrkiessään
nöyryyteen Jumalan ja toistensa edessä.
Luulisin,
että jos kirkkoyhteisö, seurakunta, laitettaisiin ahtaaseen tilaan
alasti katsomaan kovaa pornoa muutamaksi tunniksi, heistä tulisi
nöyrempiä toisiaan kohtaan kuin kymmenessä jumalanpalveluksessa
vaatteet ja hurskas julkisivu päällä yhdessä kuunneltujen
saarnojen seurauksena. Ihminen on pornon edessä aseeton –
varsinkin, jos hänellä on jotain salattavaa, jotain hävettävää.
Tässä suhteessa pornossa on äärimmilleen viety egalitaarinen
eetos. Katsoja pakotetaan tasa-arvoiseksi, jos kokemus on yhteinen
eli katsojat yhdessä samassa tiiviissä tilassa: pornon katselu
kattolamppujen loisteessa isossa joukossa, jossa on vieraita ja
tuttavia, ystäviäkin, voisi tehdä hyvää monelle hierarkkiselle
yhteisölle; ihminen ihmisenä, seksuaalisena eläinlajina,
henkilönä, ilman julkista roolihahmoa, vailla keisarin uusia
vaatteita. Tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän linnan
juhlissa pitäisi tanssimisen ja boolin juomisen asemesta katsella
kovaa pornoa. Miksei myös hallituksen budjettiriihessä.
Pornon kasvatukselliset mahdollisuudet
Pornosta
moralisoidaan niin paljon, että sen kasvatukselliset mahdollisuudet
unohtuvat. Tosiasia on, että suurin osa nykynuorisosta on katsonut
tai katsoo pornoa säännöllisesti. Toista se oli minun
nuoruudessani, kun oli vain rakeiset ja huonolaatuiset VHS-kopiot.
Nyt on HD-DVD:t, bluerayt ja internet. Pornoa saa rajattomasti
ilmaiseksi internetistä.
Nuoruudessani
1980-luvulla Suomessa eli Kekkosslovakiassa vallitsi ankara
neuvostotyyppinen sensuuri: väkivaltaa, pornoa ja kauhua oli turha
videovuokraamoista etsiä. Jos jotain kiinnostavaa sattui löytymään,
se oli pätkitty raiskioksi. Juuri kun jotain kriittistä oli
tapahtumassa, kuva siirtyi hyppäyksenomaisesti kohtaukseen, jossa
täti ja setä istuivat käsi kädessä vaatteet päällä. Se oli
ahdasmielisyyden ja patoutuneisuuden aikaa. Kunnon tavara piti
hommata ulkomailta tai hankkia huonoina VHS-kopioina. Tai kuvitella
itse pätkityt kohdat.
Kun
tässä kirjoitan pornosta, tarkoitan laillista pornoa,
aikuisviihdettä, jossa esiinnytään vapaaehtoisesti ja siitä
maksetaan palkkaa. Näyttelijät on testattu HIV:n varalta ja
muutenkin toiminta on ammattimaista sekä eettistä. Tuomitsen
jyrkästi laittoman pornon, etenkin lapsi- ja eläinpornon.
Eläinpornoa ei ole suoranaisesti Suomen rikoslaissa kriminalisoitu,
mutta sen pitäisi olla. Hyväksyn kuitenkin sellaisen eläinpornon,
joka on piirrettyä, koska siinä ei tietenkään laiteta eläimiä
tilanteisiin, joissa ne voivat kärsiä tai tuntea olonsa
kohtuuttoman epämukavaksi. Ja jos joku pedofiili piirtelee kotonaan
lapsista pornografisia kuvia ja masturboi, eikä loukkaa ainuttakaan
elävää lasta, hyväksyn senkin.
Laillinen
kova porno on suorastaan erinomaista opetusmateriaalia rakastelun
jaloon taitoon. Pornoelokuvien ja lehtien sekä tietysti internetistä
löytyvien valokuvien avulla seksistä kiinnostunut nuori oppii
lukuisia keinoja tuottaa itselleen ja partnerilleen, tai
partnereilleen, mielihyvää. Jos, siis koska, seksin
tarkoitus on tuottaa seksiä harrastaville mielihyvää, on paras
koulu harjoittelun ohella – ja tietenkin ennen tositoimia –
katsella mahdollisimman paljon laadukasta pornoa.
Parhaimmillaan
pornon fiktiosta voi tehdä todellisuutta. Parisuhde tai polyamorinen
suhde saa vauhtia kunnon opetusmateriaalista. Pornoelokuvien
suorituksiin pystyy kyllä, jos vain harjoittelee ahkerasti. Seksin
pitää olla hauskaa, nautinnollisuuden ohella. Pornon paradoksi on
se, että kun sitä on tarpeeksi katsellut, sitä ei enää tarvitse
katsella. Ellei sitten suhteen piristämiseksi, kuten monet vanhemmat
parit tekevät. Porno kelpaa sekä opetteluun että kertaukseen.
Kertaus on opintojen äiti.
Pornon lohdullinen ja vapauttava sanoma
On totta, että Raamatun lueskelu voi tiettyyn rajaan asti lohduttaa ahdistunutta ja yksinäistä ihmistä. Kuitenkin on olemassa perustavanlaatuisia tarpeita, joita Raamattu ja Koraani eivät mitenkään kykene tyydyttämään. Porno auttaa niihin.
On totta, että Raamatun lueskelu voi tiettyyn rajaan asti lohduttaa ahdistunutta ja yksinäistä ihmistä. Kuitenkin on olemassa perustavanlaatuisia tarpeita, joita Raamattu ja Koraani eivät mitenkään kykene tyydyttämään. Porno auttaa niihin.
Yksinäinen
ihminen voi katsoa pornoa ja fantisoida, masturboida, ja näin
edistää seksuaaliterveyttään sekä nostaa itsetuntoaan. Hän voi
harjoitella elokuvien avulla yksinään, tositapaamisen varalle:
opiskella asentoja ja hyväilytekniikoita.
Tutkimuksissa
on havaittu, että pornon katselu saattaa vähentää ja ennaltaehkäistä raiskauksia. Tämän ymmärtää maalaisjärjelläkin. Porno on
oivallinen tapa purkaa paineita. Tämä pätee varmasti sekä naisiin
että miehiin. Masturboiminen on tervettä ja normaalia – porno on
kerrassaan oivallinen apuväline masturboimiseen.
Katolista
kirkkoa ja koko maailmaa järkyttäneet pedofiliaskandaalit oltaisiin
kokonaan voitu välttää, jos papit, piispat, kardinaalit ja paavit
saisivat yksin tai yhdessä katsella pornoa sekä masturboida, miksei
myös yhtyä toisiinsa, tai harrastaa oraaliseksiä, jos mieli tekee.
Apostoli Paavalin rautakautisista parisuhdeohjeista ja morbideista
siveysdoktriineista ei totisesti kannata välittää, jos niiden
seurauksena kymmenet tuhannet seksuaalisuuttaan vielä hakevat
epävarmat lapset ja nuoret joutuvat kärsimään himokkaiden
vanhojen miesten ja naisten erilaisista selibaattiperversioista.
Nunnat
ovat olleet tässä suhteessa joskus todella sairaita. Armon sisarten
tapaus lienee maailmanhistorian shokeeraavimpia. Armon sisaret,
irlantilaiskatolinen nunnajärjestö, tarjoutui vuonna 2009 maksamaan
pahoinpitelemiensä uhrien tuskista 128 miljoonan euron korvaukset
lahjoittamalla rahat uhreille ja hyväntekeväisyyteen. Vuosikymmeniä
jatkuneet nöyryytykset ja muut pahoinpitelyt tapahtuivat nunnien
hallitsemissa kouluissa ja orpokodeissa.
Jos
nunnien olisi sallittu katsella kovaa pornoa ja masturboida, tai
tyydyttää toisensa pornofilmien tapaan vaikkapa laadukkaalla
oraaliseksillä ja dildoilla, heidän ei olisi tarvinnut purkaa
sairaaksi patoutunutta seksuaalista viettienergiaansa viattomiin
lapsiin.
Parasta
tietenkin olisi, jos nunnat saisivat vapaasti valita seksikumppaninsa
uskontoverien parista sukupuolisen suuntautumisensa mukaan. Munkkeja
seksuaalisiin leikkeihin varmasti olisi käytettävissä loputtomiin,
kuten pappeja, piispoja, kardinaaleja ja paaveja – tosin vain yksi
paavi kerrallaan. Mikä olisikaan heteronunnalle korkeampi kunnia
kuin estää paavin synnilliset pedofilia-ajatukset tarjoutumalla
tämän kanssa kunnon muhinointiin pari kertaa viikossa?
Tai
jos paavi pitää enemmän miehistä, papeille, piispoille, munkeille
ja kardinaaleille avautuisi lukemattomia keinoja osoittaa rakkauttaan
ja lojaalisuuttaan pyhälle isälle, Jumalan maanpäälliselle
edustajalle. Sehän on lähes yhtä suuri kunnia kuin tarjota
seksuaalista nautintoa itse Jumalalle. Vain katolisen tradition
perverssi seksuaalisuuskielteisyys estää peri-inhimillisen
nautinnon näiltä kaavuissa ja hiipoissa hiippailevilta
ihmisparoilta.
Naisen
seksuaalisuus on sillä tavalla erilaista kuin miehen, että sen
tukahduttaminen harvemmin johtaa pedofiliaan. Mies haluaa viettiensä
pohjalta yhtyä, penetroida, ja jos naista tai toista miestä
ei ole tarjolla, nuori poika saa kelvata. Myös oraaliseksiin
katoliset papit ovat poikia pakottaneet.
Nunnien
kohdalla tällaiseen ei ole mahdollisuutta. He eivät voi pakottaa
nuoria poikia yhtymään heihin fyysisesti tai harjoittamaan
oraaliseksiä. Oraaliseksi on vaikeaa ja vaatii varsin paljon
harjoittelua. Nunna voisi teoriassa opettaa nuorta poikaa, mutta
luullakseni nainen on tässä suhteessa keskimäärin miestä
empaattisempi eikä välttämättä edes nauti siitä, jos nuori
lapsi nuolee hänen sukupuolielintään. Mies kiihottuu naista
nopeammin, naisen seksuaalisuus on yleensä hitaammin syttyvää ja
nainen vaatii pitkän esileikin ennen de facto yhdyntää.
Monesta
eri seikasta johtuen naisen seksuaalinen turhautuminen purkautuu
yleisesti aggressiona, ärtyneisyytenä ja julmuutena. Jos edes
masturbaatiota ei sallita, tuloksena voi pahimmillaan olla karkeaa
sadistista alistamista. Tällaiseen Armon sisarten vuosikymmeniä
jatkunut lasten ja nuorten pahoinpitely viittaa.
Läheskään
kaikki uskonnot eivät ole seksuaalisuuskielteisiä. Patriarkaaliset
uskonnot kunnostautuvat seksuaalisuuden tuomitsemisessa ja
erilaisissa mielivaltaisissa luokitteluissa sekä määräyksissä.
Intiassa sen sijaan on kauniita perinteitä, jossa seksuaalisuus on
keskeinen osa uskonnollista hurmiota.
Niin
sanotut Abrahamin uskonnot – juutalaisuus, kristinoppi ja islam –
ovat tuoneet seksuaalisuuskielteisyyden ja seksuaalivähemmistöjen
sekä naisten alistamisen voimalla maailmanhistoriaan. Naisesta on
näiden uskontojen opeissa tehty syntinen, paha ja viettelevä:
paholaisen kätyri. Pornoelokuvissa seksuaalisesti aktiivinen nainen
sen sijaan on sankari. Tässäkin näkyy, että porno tosiasiassa
edustaa terveitä arvoja kun taas patriarkaalinen uskonto edustaa
seksuaalisessa mielessä silkkaa rappiota ja perversiota.
Pornoelokuvassa
nainen saa vapaasti nauttia seksuaalisuudestaan kaikilla
mahdollisilla tavoilla, samaa, trans- ja eri sukupuolta olevien
kumppanien kanssa, vaikka monen kumppanin kanssa samaan aikaan.
Nainen ei ole objekti eikä mies alista naista pornoelokuvassa.
Nainen ottaa mieheltä mitä haluaa ja vaatii sitä. Hän ei tyydy,
kunnes saa sen. Tämä on kaunista. Tämä on oikein. Tämä on hyvä.
Kotoiset
luterilaisemme eivät onneksi ole yhtä seksuaalisuuskielteisiä kuin
katoliset papit, munkit, piispat, kardinaalit, paavit ja nunnat.
Ortodokseista yksi tapaus oli syksyllä 2011 julkisuudessa, mutta
kyseinen ortodoksi-isä ei enää toimi pappina. Kuitenkin hän
ilmeisesti on selibaattinsa vuoksi ajautunut jonkinlaiseen pysyvään
ja sairaalloiseen seksimaniaan, joka aiheuttaa käytöstä, jonka
moni nainen kokee seksuaalisesti häiritseväksi. Tämä entinen
ortodoksipappi on muun muassa lääkäreille eräässä tilaisuudessa
puhuessaan vihjannut naistohtoreille, että papinkaavun alla olisi
patukkaa tarjolla.
Pakotetun
selibaatin morbideiksi pervertikoiksi runtelemille nunnille,
munkeille, piispoille, papeille, kardinaaleille ja paaveille tekisi
terää muutaman kerran viikossa heittäytyä mielipuolisen
seksuaalisen hekuman huipulle ja nauttia dionyysisestä olemassaolon
riemusta täysin rinnoin – vaikka keskenään, sekanelinpelissä.
Selibaatti on paholaisen juoni sellaiselle, jolla ei ole voimaa
itsekieltäymystä kestää. Niitäkin on, jotka voivat elää
vuosikausia ilman seksuaalisuuden iloja, mutta se vaatii taistelijan
luonnetta. Ne heikommat, joita kiusaus houkuttelee, lankeavat
kiusaukseen väistämättä. Ennemmin tai myöhemmin.
Pornon itsetuntoa ja sosiaalisuutta kohottava vaikutus
On
kummallista ja oireellista, että joku ylipäätään kehtasi tai
kehtaa paheksua Helsingin Vapaa-ajattelijan pornotempausta. Tosiasiat
puhuvat kiistatta pornon puolesta kun sitä vertaa Raamattuun,
kuten edellä olen osoittanut. Porno johtaa terveeseen
seksuaalisuuteen ja vapauttaa ihmisen nauttimaan sekä tuottamaan
nautintoa toisille viettiensä pohjalta.
Vuoden 2012 joulukuun Journal of Sex Research -lehdentutkimuksen mukaan naispornonäyttelijöillä on keskimäärin parempi itsetunto kuin verrokkiryhmällä. Heillä on myönteisempiä tuntemuksia ja enemmän sosiaalisia tukiverkkoja. Mikä merkittävintä, naispornonäyttelijät saavat tutkimuksen mukaan keskimääräistä enemmän seksuaalista nautintoa ja ovat henkisempiä, spirituaalisempia, kuin verrokkiryhmä.
Raamattu puolestaan kieltää tämän täysin normaalin toiminnan kokonaan monilta ihmisryhmiltä ja uskovat lähes poikkeuksetta tuomitsevat pornon. Pornonvastustajat vetoavat lisäksi yleisesti juuri siihen, että pornossa naiset esineellistetään ja heitä käytetään hyväksi. Mainittu tieteellinen tutkimus antaa täsmälleen päinvastaisen kuvan: porno tekee naisnäyttelijät onnelliseksi. Käyttäjistä puhumattakaan.
Kaikesta
patriarkaalisiin uskontoihin sisältyvästä
seksuaalisuuskielteisyydestä huolimatta me, tempauksessa mukana
olleet, emme halua kieltää ihmisiä lukemasta Raamattua
ja Koraania sekä uskomasta niiden oppeihin.
Jokaisella on vapaus lukea ja uskoa mitä tahtoo. Meiltä haluttiin
kuitenkin tyystin kieltää vastavuoroinen vapaus osoittaa Raamatun
ja Koraanin aikansa elänyt suhde seksuaalisuuteen ja sen
vastapainoksi välittää kaikille kansoille pornon emansipatorinen
evankeliumi.
Pornovastaisuutta
esiintyi kenties enemmän vapaa-ajattelijoiden kuin kristittyjen
keskuudessa. Nämä hysteeriset vapaa-ajattelijat edustavat vähemmän
liberaalia ateismia – itse asiassa he edustavat ankaraa
kieltolakimentaliteettia. Pornon ilosanoma on heille kauhistus, kuten
mikä tahansa uskonto. Pyhä ja profaani menevät heillä pahasti
sekaisin.
Lopuksi
Uskontoja ja vakaumuksia pitää kunnioittaa. Raamattu ja Koraani pitää kuitenkin saada vapaasti vaihtaa pornolehteen tai -elokuvaan aivan samasta syystä: pornoakin pitää kunnioittaa. En ymmärrä, miksi pornoon liitetään niin paljon moralisointia ja paheksuntaa. Pornossa ei ole mitään vikaa, jos se on hyvin ja laillisesti tehtyä. Hyvä porno on kunnioituksensa ansainnut. Porno ei ole tietenkään yleisesti ottaen ole vakaumus saati uskonto, paitsi sitä jyrkästi vastustaville vapaa-ajattelijoille, mutta laatuseksi, rakastava läheisyys, ja tulikuuma intohimo, ovat uskontoon verrattavaa haltioitumista.
Uskontoja ja vakaumuksia pitää kunnioittaa. Raamattu ja Koraani pitää kuitenkin saada vapaasti vaihtaa pornolehteen tai -elokuvaan aivan samasta syystä: pornoakin pitää kunnioittaa. En ymmärrä, miksi pornoon liitetään niin paljon moralisointia ja paheksuntaa. Pornossa ei ole mitään vikaa, jos se on hyvin ja laillisesti tehtyä. Hyvä porno on kunnioituksensa ansainnut. Porno ei ole tietenkään yleisesti ottaen ole vakaumus saati uskonto, paitsi sitä jyrkästi vastustaville vapaa-ajattelijoille, mutta laatuseksi, rakastava läheisyys, ja tulikuuma intohimo, ovat uskontoon verrattavaa haltioitumista.
Tärkeintä
on kuitenkin se, että jos porno on jollekin uskontoon verrattava
vakaumus, sitä tulee sellaisena kunnioittaa, ei vastustaa, kuten
jokunen vapaa-ajattelija ja suuri osa uskovista tekee. Erityisesti
asia on näin siinä tapauksessa, että vapaa-ajattelijalle
ateismista on tullut uskonnon kaltainen vakaumus.
Se, mikä
yhdelle on pyhää, voi toiselle olla profaania, ja päinvastoin.
Mikä kukaan on kenellekään toiselle sanomaan, että on tätä
pyhempi? Kukaan ei lopulta ole toista pyhempi, kaikki ovat yhtä
pyhiä tai profaaneja. Riippuu näkökulmasta.